Dystrybucja towarów do centrów logistycznych, magazynów lub bezpośrednio klientów to jeden z podstawowych procesów logistycznych w sieci dostaw. Aby jednak usprawnić i zoptymalizować ten obszar, materiały muszą zostać odpowiednio przygotowane i zabezpieczone. Procesem poprzedzającym transport jest więc konfekcjonowanie towarów oraz materiałów reklamowych. Czym jest konfekcjonowanie przesyłek i dlaczego jest tak istotne?
Na czym polega konfekcjonowanie produktów?
Zgodnie z definicją konfekcjonowanie (ang. co-packing) to proces dzielenia wyrobów na określone porcje i odpowiednie pakowanie. Konfekcjonowanie produktów wykonuje się przede wszystkim w celu sprawnej i optymalnej dystrybucji pomiędzy punktami magazynowania i sprzedaży. Proces konfekcjonowania może obejmować szereg czynności, takich jak:
- sortowanie i grupowanie,
- pakowanie,
- foliowanie,
- etykietowanie,
- tworzenie zestawów (np. promocyjnych, koszy upominkowych itp.),
- zabezpieczanie towarów przed transportem.
Proces konfekcjonowania w dużej mierze odpowiada za finalny wygląd produktu. Podczas pakowania należy więc zwracać uwagę na estetykę. Równie ważne jest zastosowanie odpowiednich oznaczeń i elementów identyfikacji wizualnej. Całość kreuje bowiem wizerunek producenta w oczach klienta.
Konfekcjonowanie materiałów reklamowych
Proces konfekcjonowania dotyczy nie tylko produktów sprzedażowych, ale również materiałów marketingowych. Jedną z powszechnie wykorzystywanych strategii marketingowych jest marketing bezpośredni BTL. Z angielskiego marketing below the line to nic innego jak wszelkie działania marketingowe mające na celu dotarcie do indywidualnego odbiorcy. Są to więc również materiały i gadżety reklamowe wysyłane bezpośrednio do odbiorców. Masowa wysyłka listów jest natomiast ogromnym logistycznym wyzwaniem. Proces konfekcjonowania druków oraz innych materiałów reklamowych obejmuje więc między innymi:
- tworzenie zestawów reklamowych,
- pakowanie,
- foliowanie,
- adresowanie,
- planowanie dystrybucji materiałów reklamowych,
- wysyłkę,
- ochronę danych osobowych zgodnie z zasadami RODO.
Konfekcjonowanie produktów – outsourcing
Tak jak każdy proces logistyczny w przedsiębiorstwie, konfekcjonowanie przesyłek wymaga zagospodarowania odpowiednich ku temu zasobów, w tym zaangażowania pracowników. Jedną z często wykorzystywanych możliwości jest powierzenie tego procesu wyspecjalizowanym podmiotom. Outsourcing usług związanych z kompleksowym konfekcjonowaniem może przynieść wiele korzyści, takich jak możliwość korzystania z wiedzy i doświadczenia usługodawcy, koncentracja na kluczowych kompetencjach oraz niższe koszty procesu wynikające z efektu skali.
Jedną z firm oferujących między innymi usługi związane z konfekcjonowaniem materiałów reklamowych jest DCN Direct. Wyspecjalizowany podmiot oferuje również usługi w zakresie e-mail marketingu, obsługi konkursów i loterii, zarządzania bazą klientów oraz ochroną danych osobowych klientów zgodnie z zasadami RODO.